Press & Media

Svenska Spel väljer ny PR partner

13 mars, 2025

Läs hela artikeln på Resumè

VD-byte på Engage Marketing

11 februari, 2025

Läs hela artikeln i Dagens Opinions nyhetsbrev, Veckans Brief 

Grattis Kid Collective och tack för ett fint samarbete!

15 januari, 2025

Detta var ett riktigt roligt uppdrag. Det är ju så viktigt att få fler att förstå Försvarshögskolans roll för fred och stabilitet i världen….

Ny byrå till Vasakronan, grattis båda och tack för ett bra samarbete!

27 december, 2024

  Ny byrå till Vasakronan, grattis båda och tack för bra samarbete! Läs hela artikeln på Resumé här. 

Influencer Marketing: Från PR-verktyg till Affärskritisk Strategi – Fem Råd från Elin Palmelius

11 oktober, 2024

Signa upp dig på Dagens opions nyhetsbrev för att läsa hela artikeln.  

Upphandling för Region Västerbotten

16 september, 2024

Fasta timpriser, men tydlig beskrivning av kostnadseffektivitet. Det var en av framgångsfaktorerna i denna riktigt roliga upphandling! Läs hela artikeln på Resumé här

Grattis Nordnet och Perfect Fools!

4 september, 2024

Kreativ höjd för nordisk tillväxt och ett tydligt samarbete med inhouse resulterade i detta byråval. Grattis Nordnet och Perfect Fools. Det kommer bli fantastiskt!…

Nu är det dags att bli lika kreativ med debiteringsmodeller som med idéer.

24 juni, 2024

Vi delar våra tankar kring prissättning – och ja, vi utmanar “the old way of working”! Läs hela artikeln på Resumé här .

City Gross nya samarbete med göteborgsbyrån The Bond.

3 maj, 2024

Läs hela artikeln på Resumé här .

Elin Palmelius tips för upphandling av TikTok-byrå

2 maj, 2024

De flesta har aldrig tidigare upphandlat en TikTok-byrå, och då kan det bli extra viktigt med ett erfaret stöd. Läs Elins bästa råd i…

Ett makalöst härligt uppdrag är nu i hamn

2 maj, 2024

Stora ambitioner och begränsade resurser – med en vettig process så kan lust vara en alldeles rimlig KPI. Läs hela artikeln här.

Engage Marketing stärker sitt nordiska byråvalserbjudande

23 april, 2024

Engage Marketing stärker sitt nordiska byråvalserbjudande inom digital transformation, strategisk rådgivning och offentlig upphandling. Så otroligt glad över två nya kollegor – Elin Palmelius och John Torbjörnsson ….

Byråbranschens framtid tillsammans med AI och effektivitet

18 april, 2024

För en byråbransch i extrem förändring och för annonsörer som måsta vända på varje krona, är denna artikel väldigt viktig. I intervjun säger jag:…

Viktig artikel om hur AI kan påverka byrårelationer

11 april, 2024

Blir intervjuad i resumé . Viktig artikel om hur AI kan påverka byrårelationer. Hur kan man som ansvarstagande uppdragsgivare säkerställa att branschavtal följs med AI-leveranser?…

Cogs Creative och Engage Marketing

1 februari, 2024

Inhouse vs extern byrå? Oftast är ju kombinationen den bästa. Byråupphandlingar av alla discipliner och boosta inhousebyråer. Sånt kommer jag tillsammans med bästa gänget…

Upphandling av Martech

1 februari, 2024

För många, för få eller fel personer vill tycka och bestämma i Grupparbetet Upphandling av Martech. Läs vad jag och flera andra tänker om…

Grattis Bloomy och Norrmejerier

19 oktober, 2023

När man själv är från Norrland så kännns ju ett sånt här uppdrag lite extra härligt. Grattis Bloomy och Norrmejerier. Läs hela artikeln här

Byråvalskonsultens avgörande tips för större affärer

19 oktober, 2023

  När det är tufft, ja då är relationen viktigare än någonsin. Här delar jag med mig av hur köpare helst ser på sin…

Byråerna med starkast tillväxt – här är ödesfrågan för marknaden

6 oktober, 2023

Att hitta besparingspotential i befintlig leverantörsstruktur är väldigt mycket smartare än att dra ner på kommunikationen. Sånt jobbar vi väldigt mycket med i dessa…

Cancerfonden inleder samarbete med Xtreme Insight AB

11 april, 2023

  Att hitta den som bäst kunde bidra till agerbara insikter och strategier för Cancerfondens viktiga arbete – ja det känns stort. Tack för…

Högtryck på byråvalsfronten!

11 maj, 2022

Innehållskommunikation, strategi, event, media, kreativa koncept. Helt olika behov men samma perfekta matchning. Tack Cancerfonden , CityGross och KTH för ett fantastiskt samarbete.

Nya förväntningar på byråer påverkar hela upphandlingsprocessen.

12 april, 2022

Läs gärna mer om hur jag och andra resonerar i denna artikel från Resumé .

Kollektivavtal, jämställdhetsarbete och kundlistor – så synar marknadscheferna byråernas moraliska kompass

21 mars, 2022

Vilka uppdragsgivare arbetar ni helst med? Och vilka säger ni nej till? Det är två frågor man alltid bör ställa då man träffar byråkandidater….

Gunilla Bergh gästar Resumé Insikt

27 oktober, 2021

“Bra upphandlingar och byråer som inte vill självsvälta sig är grunden till samhällskommunikation i världsklass.” Läs artikeln på Resumé här  och lyssna på avsnittet …

Kan lägre priser göra samarbetet tjorvigare?

11 oktober, 2021

Läs hela artikeln på Resumé .

Grattis Svenska Spel och Carat

29 mars, 2021

Det har varit oerhört roligt att få bidra till en spännande process som nu har resulterat i ett val! Läs mer på Dagens Media.

Äntligen en guide för hur en bra media-audit ska gå till.

26 mars, 2021

Christina Wihlner Lentell har på uppdrag av Sveriges Annonsörer skrivit en mycket användbar guide för annonsörer.

Ny byrå inom Corporate Communication för Svenska Spel-koncernen är nu klar.

16 mars, 2021

Ett viktigt uppdrag för Hallvarsson & Halvarson, men även för Svenska Spel. Överskottet från Svenska Spels verksamhet går tillbaka till statskassan. För 2019 blev…

Vilken roll kan en byrå ha för att bli bästa marknadschefen?

11 mars, 2021

Vilken roll kan en byrå? ”Gunilla Bergh, byråvalskonsult, tror framgången för varumärkena framför allt handlar om förutsättningar för marknadschefen. Har man rätt mandat, en…

Så här ser byrånätverken ut i Sverige. Just nu i alla fall.

11 februari, 2021

Byråvalskonsulten Gunilla Bergh är en av de personer i Sverige som har bäst koll på svenska byråer. Vi visar henne den nya nätverkskartan och låter henne…

Blocket väljer Volt som koncept- och innehållsbyrå

18 januari, 2021

Ett riktigt roligt uppdrag är nu klart. Att göra en upphandling helt digitalt går faktiskt riktigt bra! Beundrar teamet på Blocket som var så…

Klart med nordisk PR-leadbyrå för Samsung

23 december, 2020

Stor grattis JMW och Samsung till ett underbart samarbete!

Upphandling av internationell leadbyrå klar

22 december, 2020

Efter en tuff men riktigt rolig process så har vi kommit i mål med samarbetet mellan vår kund MAX och mediebyrån Hear. Grattis till…

Tävlingshets, till vilket pris?

25 november, 2020

Gunilla Bergh gästar podden Resumé insikt där hon delar med sig av sin syn på kopplingen mellan kreativitet och en stark ekonomisk utveckling.

Gästar Resumés podd

25 november, 2020

Ett efterlängtat samarbte

2 oktober, 2020

Läs mer om det nya samarbetet med Sveriges Annonsörer på   Dagens media  

Sveriges Annonsörer väljer Engage

22 september, 2020

Att få vara en del av Sveriges Annonsörer, att få vara med i den innersta kärnan och få bidra till goda och effektiva samarbeten…

Mediepriser är en av flera viktiga faktorer i valet av mediebyrå

17 september, 2020

Annonsörerna ger sin syn och lyfter strategisk kompetens och kvalitet. Läs några kloka ord från stora medieköpare här .

En ny sorts huvudbyrå är på gång

11 september, 2020

Det blir en allt större efterfrågan på byråer som kan leverera all kommunikation i alla touchpoints genom hela kundresan. Läs mer på  Resumé.

Vissa affärer måste byråerna bli bättre på

2 september, 2020

Läs mer om vilka och varför i Resumé  (betalvägg)

Dags för nystart

16 augusti, 2020

Läs mer i   Dagens Opinion

Christina tycker till om upphandlingar om mediebyråer. Så här tycker vi!

30 juni, 2020

Auditörerna hotar kvaliteten i val av mediebyrå, säger Christina till Dagens Media .

Det finns mycket att göra i Coronatider

27 maj, 2020

I veckans Resumé Insikt kan man läsa mina tankar om hur branschen kan strukturera om för att kapa kostnaderna. T ex hur och varför…

Upphandling i Coronatider, det går utmärkt!

19 maj, 2020

Wavemaker vinner Systembolaget! Läs mer på Dagens Media

Ett viktigt och riktigt roligt uppdrag är nu klart!

2 april, 2020

Emakina DBG är Pensionsmyndighetens nya reklambyrå. Läs mer i Resumé .

Hur bör byråerna ta vara på den nya situationen?

31 mars, 2020

Läs mer i Resumé  (bakom betalvägg)

Att aldrig någonsin sitta på dubbla stolar är en självklarhet

1 november, 2019

I veckans nummer av Resumé ger jag min syn på byråvalskonsulter som tar betalt av de byråer de rekommenderar. Att vara opartisk är fundamentalt…

Så ska byråerna leverera till inhouse

11 oktober, 2019

Läs intervjun om hur byråer bör anpassa sig för inhousetrenden i Dagens Opinion .

Inhousebyråer behöver lära sig att sätta upp trösklar

25 september, 2019

Alla kan tänka kreativt. Det betyder inte att alla ska vara med i den kreativa processen, som så ofta sker på inhousebyråer. Över-axeln-feedback, intern…

Därför är PR-branschen hårdast angripen

8 september, 2019

Vilka är egentligen anledningarna till att det går så bra för designbyråerna och dåligt för PR-byråerna? Pia, Mats och jag kommenterar Resumés kartläggning av…

En viktig upphandling både för regionen och alla oss medborgare

9 juni, 2019

Region Stockholm upphandlar byråer för nära 100 miljoner kronor. Läs Resumés artikel här . Region Stockholm, tidigare Stockholms Läns Landsting, är ute efter nya partners…

Ett så viktigt uppdrag!

7 juni, 2019

Cancerfonden väljer Reform Society.  Läs Resumés artikel här .

Grattis till KLM, M&C Saatchi!

27 maj, 2019

Ännu en lyckad process med fantastiskt resultat! Läs artikeln här

Några tankar om kultur och Telecombranschen i senaste numret av Resumé

27 maj, 2019

Ju färre aktörer, ju viktigare blir varumärket. Hur ska Tele 2 och Com Hem agera när de slår ihop två så olika kulturer? Svaret…

Svaret på hur och när man ska pitcha

16 mars, 2019

Ska byråer bli mer restriktiva med att ställa upp på pitcher? Ja det tycker jag! Läs mer om vad jag har att säga om pitchstrategier…

Ett riktigt roligt uppdrag, för oss alla!

12 september, 2018

We are More anlitas av Mölndal Energi Läs mer hos Resume

Tre guldägg

20 april, 2018

Att få initiera relationer som tillsammans skapar den mest kreativa kommunikationen i Sverige, det är magi. Grattis Adobe och Abby Priest, Cancerfonden och King…

Ett riktigt intressant uppdrag är nu klart

26 februari, 2018

I höstas öppnade Stendahls sitt Stockholmskontor. Nu presenterar de sin första kund – Tikkurila. Läs mer hos Resume

AMF väljer M&C Saatchi

19 september, 2017

M&C Saatchi har valts för Mood Stockholm, Gallerian och Urban Escape. Läs mer på Dagens Media

AMF Fastigheter väljer Tillsammans STHLM

19 september, 2017

Nu är byråvalet för AMF Fastigheter krav och valet föll på Tillsammans STHLM. Läs mer på Resume

BMW & Minis byrvåväl är nu klart

23 augusti, 2017

BMW och Minis byråval är nu klart. Ett intressant och spännande uppdrag då det är både flera länder och varumärken som ska jobba tillsammans…

Ett fantastiskt roligt uppdrag är nu klart och officiellt

26 juni, 2017

Bjurfors, ett av Sveriges största privatägda mäklarföretag, väljer M&C Saatchi som ny kommunikationsbyrå och M&C Saatchi Go! som ny produktionsbyrå efter en omfattande upphandling…

Att det ska vara så svårt att välja byrå

16 mars, 2017

Sveriges marknadsföringsförbund gjorde nyligen en intervju med Gunilla Bergh på Engage Marketing där hon ger några av sina bästa tips för de företag som…

Värdegrund allt viktigare

3 februari, 2017

En fungerande värdegrund blir en allt viktigare parameter vid byråval, enligt byråvalskonsulten Gunilla Bergh.Pris, målgruppsanpassning, uppföljning, strategiska och kreativa leveranser. För kunder som ska…

Det här efterfrågas i byråvalen 2017

19 januari, 2017

Flera byråvalsprocesser har precis blivit klara, andra stora inleds i vår. Det finns en mängd intressanta frågor att hålla reda på i år. Content…

Rekordår för Engage Marketing

6 januari, 2017

181 miljoner kronor i byråarvode var de byråval som Engage Marketing genomförde under 2016 värda. 37 byråval gjordes och i dessa processer utvärderades 227…

Hur viktiga är de kreativa tävlingarna?

6 januari, 2017

Vi vill sälja och bygga lönsamma relationer – byråerna vill bara vinna Guldägg. Jo, så kan det låta ibland, men oavsett drivkrafter är kreativ…

Allt fler byråval har ett nordiskt perspektiv

28 oktober, 2016

Vi har sett trenden om nordiska byråval växa hos oss på Engage marketing. Många kunder tycker inte att ett byrånätverk är lika bra på de…

Contentbyråer och content, artikel i Beaconomist 13

15 april, 2016

Vad letar många kunder efter hos sina contentbyråer? Och hur ser Engage Marketing på den marknaden? Rolf van den Brink undrade och skrev en…

Ann Baron, ny byråvalskonsult på Engage Marketing med fokus på Life Science

23 februari, 2016

Ann kommer att ansvara för Engage Marketings erbjudande speciellt framtagen för Life Science/medicin hälsa. Då Life Science-området står inför stora marknadsförändringar och branschen är…

Så ser din byrå ut 2025

18 december, 2015

Gunilla Bergh, Engage Marketing, intervjuades i Resumé om tankar kring den framtida byråstrukturen. Inkludering av marknads-pr i kommunikationen är självklar och relationsmarknadsföring har hamnat…

Engage Marketing kommenterar programmatiska köp i Resumé

16 oktober, 2015

I dagens Resumé kommenterar Anna Bodin svårigheterna kring programmatiska köp och listar tio enkla tips som kan hjälpa medieköpare att vara mer säkra på…

Engage Marketing på AdForum World Wide Summit i New York

6 oktober, 2015

Drygt 40 byråvalskonsulter deltar i en veckas möten kring den framtida reklamen på AdForum World-wide Summit New York. Vår egen Bobo Seifert har kommit…

Vi måste se på norden som en marknad

2 juli, 2015

Världen ser på Norden som en marknad, nu måste vi i Norden göra detsamma skriver Petter Stordalen och Thomas Høgebøl i Resumé . Vi håller…

Unikt med mediebyråval hos Engage Marketing

11 juni, 2015

Den ledande aktören inom byråval i Norden idag; Engage Marketing stärker nu sitt erbjudande genom att samarbeta med mediakonsulten Anna Bodin.

Grattis Ikano och Doe Blomberg Gottberg

11 juni, 2015

Jag vet att ni kommer att få ett fantastiskt samarbete! Läs mer här

Stolt över att vara svensk byråvalskonsult

7 maj, 2015

Jag har varit i London på konferens med 40 byråvalskonsulter från hela Europa. Som den enda svenska konsulten så är det lätt att bli…

Grattis Entercard och McCann

27 april, 2015

Allt fler byråval vi gör behöver förhålla sig till en nordisk marknad. I uppdraget att hitta en nordisk huvudbyrå för Entercard sökte vi både…

Ett kungarike för en ingkreatör

20 mars, 2015

“IT-bolagen rekryterar kreatörer från byråvärlden och bygger upp nya affärer kring kommunikation. Ett nytt kapitel skrivs i reklamhistorien – men vem vinner och vem…

Marknadschefsdagarna i Göteborg

9 mars, 2015

I fredags (6/3) föreläste vi tillsammans med Linda Sandberg från Tikkurila Sverige på Marknadschefsdagarna i Göteborg, ämnet var “Hur väljer man rätt reklambyrå?”. Här kan man…

Grattis Polarbröd och Grayling

11 februari, 2015

Detta var ett riktigt intressant byråvalsuppdrag som vi är stolta att fått förtroendet att genomföra. Läs mer i  Resume  och i  Dagens Media .

Konsten att köpa reklam

11 februari, 2015

              Den 19-20 mars anordnar Engage Marketing en kurs i att köpa reklam tillsammans med YRGO i Göteborg. Om…