Grattis Stockholms Läns Landsting

4 september, 2012

Nu är det klart vilka kommunikationsbyråer som ska hjälpa SLL med strategisk kommunikation de kommande åren. Vid upphandlingen har ledorden varit: kompetens och kvalitet, invånarnas samlade behov, och framtidens hälso- och sjukvård.

Det var flera saker som gjorde att detta blev en riktigt bra upphandling av en såpass komplex tjänst som strategisk kommunikation:

  1. En ordentlig behovsanalys som speglade hela SLLs behov av strategisk kommunikation. Vi genomförde en workshop  som kunde säkerställa att behovsanalysen, kravspecifikationen och utvärderingskriterier var realistiska och kvalitetssäkrade mot marknaden.
  2. En dedikerad projektledare på SLL som ansvarade för hela processen .
  3. Strategisk kommunikation är såpass central tjänst för framgång. Därför delades detta komplexa område i tre delområden. Säkerställer att den absolut bästa samarbetspartnern med rätt spetskompetens upphandlas.
  4. Fiktivt case som följer branschens pitchrekommendationer. De utvärderades på en arbetsprocess och ett resonemang istället för kreativa gestaltningar och skisser.
  5. Utvärderingskriterier som är kopplade till leverantörens kompetens: Analytisk förmåga, målgruppsanpassning, strategisk höjd och verksamhetsnytta. Priset blir avgörande först när man fått höga betyg på dessa kvalitetskriterium.
  6. Muntlig presentation som ett komplement till den skriftliga presentationen av det fiktiva caset. Vid denna presentation intervjuades också alla byråer. De fick fördjupande frågor om caset där de fick möjlighet att utveckla sina tankegångar om tex kvalitetssäkring och målgruppsidentifiering.
  7. Utvärderingsgrupp som bestod av mycket kompetenta personer från flera verksamhetsområden inom SLL och som dagligen arbetar med strategisk kommunikation.

Läs mer i Dagens Media, Resumé och Dagens Opinion