ROMI – ROAI, fem tankar

27 november, 2013

På marknadsavdelningarna pratas det ofta om att öka sin ROMI (return on marketing investments). Varje kampanjkrona ska maximeras och mätningar är en nyckelangelägenhet för många på marknadsavdelningar. ROMI brukar likställas med effekt. Men kan även effektivitet i samarbetet bidra till ökad ROMI? Jag tror det.

Här är fem enkla tips på hur du som kommunikationsköpare kan öka effektiviteten i ditt byråsamarbete och därmed få ett högre ROMI. Eller kanske kan vi kalla det ROAI – return on agency investment?

1. Definiera din marknadsavdelnings KPIer

Det mest grundläggande av alla steg i ett lyckat byråsamarbete är att vara tydlig och transparent med dina mål/KPIer. Vad är framgång för din marknadsavdelning? Mål som inte handlar om varumärket eller försäljning utan om hur din avdelning faktiskt jobbar. Om både din byrå och din avdelning förstår din avdelnings KPIer är det enklare för alla att jobba och dra åt samma håll.

2. Investera i byrårelationen

På samma sätt som du tar dig tid och lägger resurser på att integrera nyanställda på arbetsplatsen, lägg tid och energi på att integrera byråteamet med ditt team. Kom ihåg att det är skillnad på att arbeta eller samarbeta med sin byrå.  Minst en heldag bör ni investera där det bara handlar om att lära känna varandra. En trygg relation ger förutsättningar för bättre reklam.

3. Berätta din budget

” Det kvittar hur stor budget jag ger byrån, de tar alltid allting. Så det gäller att inte berätta min budget, då kanske jag får samma idé till ett billigare pris.” Ja så resonerar många reklamköpare. Men det är faktiskt inte bra. Ju mer transparent du är, desto mer kommer du att få för din budget. Men det förutsätter att byrån förtjänat din tillit. Och att du ser din byrå som en partner och inte bara som en leverantör.

4. Utvärdera mera

Se till att avsätta tid för återkommande utvärderingsmöten med din byrå. Låt även byrån komma med feedback på er kompetens. Undersökningar visar att byrårelationer som utvärderas håller dubbelt så länge. Sex år istället för tre år. Regelbundna utvärderingar påverkar inte bara på samarbetets längd utan ger också en högre nöjdhetsgrad i NKI-undersökningar (Regi 2010). Det är dyrt att byta byrå, så det finns mycket att vinna på att utvärdera samarbetet.

5. Gör en prislista

Ett vanligt missnöje i byrårelationer handlar om pengar. Och väldigt många projekt är standardbeställningar. Ett bra sätt att få rejält mycket bättre effektivitet i samarbetet är att skapa prislistor för alla de vanligaste förekommande projekten. Är det ett projekt som bara ska revideras? Eller ska det utvecklas från ett tidigare koncept eller skapas helt nytt från början? Jag har skapat många sådana prislistor som påverkat samarbetet, arbetsron och kostnadsnivån väldigt positivt.

Lycka till med ökningen av ditt ROAI!